Victor Quijada

VICTOR QUIJADA

Art Director / Choreographer

Victor Quijada est arrivé à Montréal avec un large éventail d’expériences. Dès un très jeune âge, il fait ses premières armes dans les clubs de hip-hop de Los Angeles, sa ville natale. Il a fait carrière aux côtés de figures importantes de la danse post-moderne et du ballet classique/contemporain telles que THARP!, Ballet Tech et Les Grands Ballets Canadiens de Montréal.

Quijada fonde sa compagnie, le Groupe RUBBERBANDance, en 2002. Depuis, il a créé plus de douze pièces chorégraphiques et a amené son travail partout en Amérique du Nord, en Europe et en Asie. Son œuvre déconstruit de façon éloquente les principes chorégraphiques afin de les intégrer à l’idéologie hip-hop de ses débuts dans une fusion unique d’esthétiques diverses. Ses outils de travail vont des sphères de l’interprétation théâtrale à l’improvisation, en passant par le cinéma et performance impromptue. En 2003, Quijada reçoit le Bonnie Bird North American Award et le Peter Darrell Choreography Award. En 2009, le prix OQAJ/RIDEAU lui est décerné, de même que le Choreography Fellowship Award de la Princess Grace Foundation, en 2010. De 2007 à 2011, il est artiste en résidence à la Cinquième Salle de la Place des Arts de Montréal et, en 2016, il reçoit le Works in Progress Residency Award — un second prix de la prestigieuse PGF. De plus, Quijada est nommé artiste en résidence de la Kaufman School of Dance de l’University of Southern California pour les saisons 2015-2016 et 2016-2017.

Les créations de Quijada se manifestent également sous forme courts métrages de vidéos et de productions télévisuelles. Fasciné par la danse sur film, Victor travaille tout d’abord en 2004 sur une adaptation de sa pièce Hasta La Próxima avec le réalisateur Mark Adam; le film sera finaliste aux American Choreography Awards. En 2005, Quijada chorégraphie le vidéo de la chanson Man I Used to Be du rappeur k-os – consacré meilleur clip vidéo rap aux Much Music Video Award, et reçoit un Choreography Media Honors. À l’occasion du concert inaugural de Kent Nagano à la tête de l’Orchestre symphonique de Montréal, il conçoit une pièce qui est interprétée sur la neuvième symphonie de Beethoven. En tant que réalisateur et chorégraphe, Quijada crée trois courts métrages : Small Explosions That Are Yours to Keep (sous le mentorat de Micah Meisner, lauréat d’un prix Juno en 2007), Secret Service (2008) et Gravity of Center (en coréalisation avec Thibaut Duverneix, 2012). Toujours aux côtés de Meisner, il agit à titre de dramaturge sur la création du court métrage primé Red Shoes (chorégraphié et interprété par Anne Plamondon). En 2011, Quijada chorégraphie le vidéo La Garde d’Alexandre Désilets, puis celui d’Elton John en 2015 (Blue Wonderful).

Victor Quijada a travaillé pour Hubbard Street Dance Chicago, Atlanta Ballet, Pacific Northwest Ballet, Ballet Met, Le Jeune Ballet du Québec, Peter Boal & Company, Transitions Dance Company, Chamber Dance Project et Les 7 doigts de la main. Self Observation Without Judgement, qu’il a créée pour le Scottish Dance Theatre en 2004, a remporté le National Dance Award for Best Modern Repertory.

CHOREOGRAPHIC COMMISIONS

SELF OBSERVATION WITHOUT JUDGEMENT

Scottish Dance Theatre, Dundee (U.K.), 2003

BOWERY POETRY CLUB, ET AL.

Symphony Space, New York (U.S.A.), 2003

SOFT WATCHING THE FIRST IMPLOSION

Peter Boal & Company, New York (U.S.A.), 2005

ANTIDOTE

Jeune Ballet du Québec, Saint-Sauveur (CAN), 2006

PHYSIKAL LINGUISTIKS

Hubbard Street Dance Chicago, Chicago (U.S.A.), 2010

MATING THEORY

Pacific Northwest Ballet, Seattle (U.S.A.), 2012

ONCE AGAIN, BEFORE YOU GO, BODYTRAFFIC

Santa Fe (U.S.A.), 2014

ENTER WOVEN

Hubbard Street Dance Chicago, Chicago (U.S.A.), 2014

TRIPTYQUE

Les 7 doigts de la main, Montreal (CAN), 2015

MI VERANO

Dusk Dances Outdoor Festival, Toronto (CAN), 2003

THREE TREES HUGGING

Transitions Dance Company, London (U.K.), 2004

SUSPENSION OF DISBELIEF

Pacific Northwest Ballet, Seattle (U.S.A.), 2006

I SAID NO, BUT YOU FORGOT

Chamber Dance Project, New York (U.S.A.), 2007

IMPENDING SAVOUR ASSESSMENT

Atlanta Ballet, Atlanta (U.S.A.), 2010

SECOND COMING

Scottish Dance Theatre, Dundee (U.K.), 2013

PERPETUA

ezdanza, Mexico (MX), 2014

DÉCORTIQUER

Dance Department of UQAM, Montreal (CAN), 2014

JUST UNDER

London Contemporary Dance School, London (U.K.), 2017

Collaborations

LA VIE

Les 7 doigts de la main. Original texts by Jon Carroll, Shana Carroll, and Sébastien Soldevila; Quebec adaptation by Michel Vézina and Sébastien Soldevila; choreography of the hand-balancing act by Victor Quijada. New York (U.S.A.), 2007

PSY

Les 7 doigts de la main. Stage direction, scenario, and choreographies by Shana Carroll; choreography of the hand-balancing act by Victor Quijada. Montreal (CAN), 2009

NOUS SOMMES MILLE EN ÉQUILIBRE FRAGILE,

DynamO Théâtre. Concept and staging by Robert Dion; text by Francis Monty; choreography by Victor Quijada. Montreal (CAN), 2013

THE QUIJADA SEMINARS

The Breakdown
A lecture-demonstration designed for all types of audiences, the Breakdown familiarizes spectators with the work of RUBBERBANDance Group and its dancers. Victor Quijada guides the public through every phase of the choreographic creation process, illustrating each phase with a segment of a specific work that highlights the unique components of the company’s style and language. Seasoned dance fans are gratified and neophytes appreciate an illuminating initiation.

FILM SCREENINGS
RUBBERBANDance Group has several striking film works in its repertoire. The company offers screening sessions followed by a discussion, a chance for the public to become more familiar with Victor Quijada’s choreography and to explore the respective creative demands of stage and camera direction. In addition to a number of short films, screenings may include a selection of music clips and videos made for special projects. In accordance with spectators’ participation and feedback, the evening program is tailored to their interests, with or without the presence of the choreographer as host/mediator.

PHHP
The Post Hip Hop Project (PHHP) is special project that combines choreography workshops and public presentations specifically intended for young urban dance adepts. Under Victor Quijada’s mentorship, many aspiring creators have been able to put their ideas to the test and upgrade/refine their work. RUBBERBANDance Group is committed to boosting the emerging generation of creators by allowing them to present their work to the public. The PHHP provides participants with the time needed for the creation process, choreographic expertise, a lighting design residency, and the chance to present their works to an informed and generous audience.
– The first edition of the PHHP was held in Montreal in 2009, at Place des Arts
– The second edition was held in Châteauguay in 2010
– The third edition was presented in Montreal in 2011, at Maison de la Culture Frontenac

INTIMATE GET-TOGETHERS
RUBBERBANDance Group makes it a point of honour to meet members of the public interested in its work in a convivial, informal context. The company adapts these meetings to the characteristics of presenters and their audiences. Intimate get-togethers are offered in various formats:
– A meeting with the artists before the performance, in the lobby of the venue
– A talk on issues of contemporary creation in the RUBBERBAND context
– A post-performance Q & A session
– A customized format following an agreement with the presenter